Оксана РИБАК
БОГАЧЕВСЬКА М. ДУМА УКРАЇНИ – ЖІНОЧОГО РОДУ.
К.: Воскресіння, 1993.
109 с.
Загальновизнаним
є твердження, що історія України потребує ґрунтовного наукового опрацювання як
на рівні синтетичних, так і вузькоспеціальних досліджень. Загальнонаціональним
набутком вже стають твори численних дослідників, які жили й живуть на еміграції
і які дотепер були вилучені з офіційної Історіографії.
Марта Богачевська-Хом'як,
родом з Сокаля, студіювала гуманітарні науки у Пенсільванському та
Колумбійському університетах, знаний історик, спеціаліст з проблем Східної
Європи. Вона досліджувала суспільні процеси 1848 p. y Іаличині, інтелектуальне життя дореволюційної
Росії та інше. Тепер – професор Манатанвільського коледжу, одна з активісток
українського суспільно-громадського і просвітницького життя у США.
Праця Марти
Богачевської „Дума України – жіночого роду” є прикладом бачення історії України
через дослідження, здавалось би, не першорядного явища, а саме – через жіночий
рух. Вона розрахована на максимально широке читацьке сприйняття, написана з
метою не так науково аргументувати, скрупульозно і доскіпливо зібрати чи
описати факти, документи тощо, скільки спопуляризувати історію жіночого руху в
Україні.
Але зважаючи
на те, що автор вже багато років працює над дослідженням історії емансипації
жінок в Україні, має вагомі наукові здобутки (наприклад, англомовне видання „Feminists
Despite Themselves. Women in Ukrainian Community Life 1884-1939”. Edmonton, 1988), то маємо всі підстави
вважати рецензовану книжку узагальнюючим науковим дослідженням з чітко
окресленими методологічними засадами, фактологічне достовірним і, що дуже
важливо, якби історично і географічне наскрізним.
Безперечною
перевагою автора як науковця є ґрунтовне знання основного світового
історіографічного доробку з історії та теорії жіночого руху та ідеологічного
підґрунтя фемінізму. На жаль, з відомих причин в Україні, навіть у
реферативному викладі, майже невідомі ці роботи. Це особливо стосується
сучасних досліджень. Ще одна обставина робить книжку Марти Богачевської цінною,
а саме – дослідниця користується системою культурних надбань і стандартів
американського суспільства, зокрема тих, що стосуються становища жінок у різних
життєвих сферах, їх самоусвідомлення, трактування фемінізму як суспільно-громадського
руху та світогляду. Крізь їх призму аналізує дослідниця український жіночий
рух. Автор часто бачить певні аналогії між різними національними жіночими
рухами і робить на їх підставі відповідні історичні порівняння.
У восьми
розділах книжки Марта Богачевська
намагається охопити всі найважливіші аспекти українського жіночого руху, проаналізувати його ідейно-теоретичні засади
та організаційні форми. Водночас вона дає короткі життєписи найголовніших його
дійових осіб (наприклад, Н.Кобринської чи М.Рудницькоі). Назви розділів чітко
окреслюють зміст: Історична пам'ять; Жінки в Україні на зламі століття;
Українки в Австрійській імперії; Організація жінок; Міжнародний жіночий рух;
Союз українок; Жіночі організації та комунізм; Жінки, історія і людські права.
Автор –
прихильниця максимально широкого погляду на „історію жінок”, заперечує її
трактування як жіночого питання (до того ж надмірно соціологізованого).
Проблема
„жінка і суспільство”
має найрізноманітніші аспекти, які є одночасно ракурсами наукового бачення;
найважливіші з них – історичний, правовий, культурологічний,
фольклорно-етнографічний, соціологічний, психологічний, філософський.
Бездержавність
української нації надзвичайно ускладнювала суспільні процеси, багато у чому
пояснювала гальмування і нерозвиненість певних явищ і процесів. Звичним і вже
традиційним було б пояснення жіночого руху в Україні саме обставинами
бездержавності. Але автор дотримується принципово інших засад, передусім шукає
джерело сили, першооснову цього руху, вбачаючи їх у громаді, у здатності
громади до саморозвитку, внутрішньої автономії. Не раз автор наголошує: щоб
дослідити, вивчити жіночий рух, треба мати відповідно науково опрацьовану
історію національних громадських рухів. Такий підхід є виправданим, бо справді
національно-культурне, суспільно-політичне життя українців могло розвиватися з
дуже багатьма обмеженнями, і саме громада або об'єднання за типом громади
творили відповідне середовище. Але варто враховувати, що тиск імперських
держав, у складі яких перебували українські землі, часто був таким, що нищив і
саму автономність громади, її монадність і здатність до саморозвитку. Приклад
організаційних виявів жіночого руху на Наддніпрянщині і Галичині на зламі XIX і XX ст. власне і
може бути ілюстрацією впливу держави на громаду. Російський царизм так
систематично нищив громадсько-національне життя, що для самовияву жінок
залишалися тільки мінімальні можливості. На цьому фоні політика Австро-Угорщини
щодо громадського життя українців була більш ніж ліберальною.
М.Богачевська
вважає, що, як з точки зору наукової об'єктивності, так і для сучасного
українського читача взагалі, найпоширенішим є висвітлення взаємозв'язку між
фемінізмом і націоналізмом. Бо „мета фемінізму та націоналізму одна – здобуття
прав людини для одиниць, які тими правами не користуються[...] Засоби,
яких вживають оборонці національних прав та прав жінок, ті самі. Вони зводяться
до культурно-освітньої діяльності, праці в громадських організаціях та в
поширенні відповідної літератури. Врешті, обидва ці рухи діють від імені
загального права, хоч публічна опінія часто звинувачує одних і других у
ексклюзивності, егоїзмі і короткозорості” (с. 14). Водночас автор
звертає увагу на світовий маловивчений феномен, а саме – участь жінок у
боротьбі за права народу формує у них ілюзію, що здобуття цих прав принесе
автоматично і статеву рівноправність.
Змагання за
національні права і за статеву рівноправність багато в чому йшли в одному
напрямі, мали загальнодемократичний характер. Але у реальному
суспільно-політичному житті не так легко було їх узгодити і координувати.
Основою суперечностей було два питання – чи український жіночий рух ідейно та
організаційно має бути самостійним, автономним і чи має ґрунт
ідеологія і практика фемінізму в Україні. Жінки, які починали емансипаційний
рух, зокрема Н.Кобринська, однозначно ствердно відповідали на ці запитання. Але
суспільство не завжди було готове до сприйняття цих ідей. Існує думка, що
українська культура – „жіноча” за типом 1 характером, переважно м'яка, ніжна, лірико-романтична.
Такий тип культури, здавалось би, мав би надзвичайно чутливо реагувати на
потреби і прагнення жінок. На жаль, так не було. Суспільство було організоване
на певних принципах і стереотипах, які радше відповідали типовому мисленню
чоловіків, а не жінок. – „Чоловіче” та „жіноче” начало, безперечно, єдині у
загальнолюдському вияві, але стало вже світовим феноменом те, що їх погодження
на суспільному рівні йшло і йде надзвичайно складно, через розмежування,
протистояння тощо. Гармонія інтересів обов'язково проходить через етап захисту
чи утвердження саме своїх „чоловічих” чи „жіночих” інтересів. Власне ХІХ-ХХ ст.
– це той історичний час розмежування і протистояння, виявом якого є ідеологія
фемінізму та організаційний розвиток жіночого руху.
В українській
ситуації лідери національно-демократичного руху, насамперед М.Драгоманов, І.Франко, були прихильниками
якнайактивнішої участі жінок у громадсько-політичному, національно-культурному,
економічному, інтелектуальному житті, реально допомагали у становленні перших
жіночих організацій. Хоч не обійшлось без конфліктів, Прикладом може бути
відома дискусія Н.Кобринської і радикалів І.Франка та М.Павлика про „вільну любов”. Цю та
інші дискусії можна трактувати як прикре непорозуміння, але можна, як це робить
М.Богачевська, і як певне нерозуміння потреб жінок навіть найпередовішими
радикально настроєними людьми.
На початку
дослідження автор поставила запитання: чи справді існував в Україні такий
феномен, що його можна назвати українським жіночим рухом? Численні жіночі
організації і наймасовіший серед них „Союз українок”, „жіночі” видання („Перший
вінок”, три випуски „Нашої долі”), так звана жіноча преса – це найяскравіші
вияви емансипаційного руху, які не залишають сумніву у тому, що український
жіночий рух – історична реальність. Заслугою автора є дослідження невідомих або
маловідомих явищ і фактів історії українського жіночого руху. Такими є
відомості про налагодження зв'язків українок з міжнародними
жіночими і доброчинними організаціями і через них інформування світу про Україну.
У жіночих міжнародних організаціях найактивніше працювали Ганна
Чикаленко-Келлер, Софія Русова, Марія Зархій, Надія Суровцева, Мілена Рудницька.
Автор,
подолавши складність науково-пошукової роботи (адже громадська діяльність жінок
не завжди відповідно задокументована), подала цілісне бачення динаміки розвитку
жіночого руху, визначила і проаналізувала його регіональні особливості.
Відповісти на
запитання про варіант українського фемінізму набагато складніше. Сприйняття і
визнання ідеології фемінізму потребує відповідного суспільного оточення,
принаймні відповідної соціальної структурованості, певної правової бази,
врешті, певного культурного середовища. Усі ці передумови в Україні були або
неповні, або нерозвинені. Національна інтелігенція чи національна так звана
середня верства потенційно були середовищем, у якому ідеологія фемінізму могла
знайти прихильників і популяризаторів. Але невирішені національні, соціальні і
культурні проблеми настільки домінували, що значимість проблем жінок якби
блідла і їх вирішення відкладалося на пізніше. Загальнопоширеною була думка про
те, що, здобувши національні права, змінивши соціально-політичну ситуацію на
свою користь, українці змінять і становище жінки. Національно-суспільна
психологія і свідомість на зламі століть були готові сприйняти сам процес
соціалізації жінок (хоч і з певними застереженнями і обмеженнями), їх участь у
громадському житті, але ідеологію фемінізму як надто радикальну по суті
відкидали. Тому жінки – учасниці емансипаційного руху воліли не проголошувати
себе феміністками. М.Богачевська у своїх попередніх роботах ідеологію
українського жіночого руху називала прагматичним фемінізмом, Суть його – у
проголошенні гасел реальної культурно-освітньої, доброчинної праці жінок,
праці, покликаної творити саму жінку як повновартісну громадянку і суспільне
середовище, яке б потребувало саме такого типу жінок. М.Богачевська переконливо
проілюструвала, що основним принципом жіночих організацій було уникання не
тільки несприйнятих суспільством ідеологічних гасел,, а також конфліктів на
партійно-політичному, конфесійному ґрунті.
Об'єктом
роздумів М.Богачевської стали і радянські часи, становище жінки у тоталітарній
системі. Відомо, що ще у 30-х роках в СРСР було проголошено остаточне вирішення
жіночого питання, досягнення повної рівноправності. Автор кидає лише
узагальнюючий погляд на цей період, безумовно справедливо акцентуючи увагу на
нищенні жіночої особистості у час колективізації, голоду 30-х років. Але,
очевидно, проблема „Жінки у тоталітарному і посттоталітарному суспільстві”
потребує подальшого різноаспектного осмислення. Тотальна соціалізація жінок і
їх комплекс підпорядкованості, високий рівень освіти, фахових знань і реальна
дискримінація у системі адміністративно-управлінської, політичної влади – все це
дивно поєдналось у жінці, яку називали радянською.
Незважаючи на
інформативну та наукову нерівнозначність окремих розділів рецензованої книги,
на дрібні вади в. коректурі,
дослідження М.Богачевської є оригінальним, актуальним як для історичної науки,
так і для сучасного українського громадсько-політичного життя. Книжка М.
Богачевської не є академічно безсторонньою, це слова людини зацікавленої,
емоційної, яка через творення історичної пам'яті хоче творити і сучасне
самовідчуття і саморозуміння жінок. І не лише жінок, але й суспільства загалом.